Thursday 2 January 2014

Aku tahu apa yg aku mahu | 2014

Assalamuaalaikum w.b.t

Hari hari atau detik detik yang berlalu sangat cepat. Sedar tak sedar, sekarang ni dah masuk tahun baru. But, kalau ikut takwin Islam, kita dah lama masuk tahun baru which is Muharam..kan.  Tapi memang dah menjadi kebiasaan setiap manusia, bila masuk tahun baru ja. Pasti akan ada azam baru. Kalau nak ikutkan, lebih elok setiap hari kita cuba memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Tak kira whether tahun baru ataw tak. Tapi takpa, atleast kita ada azam. Bila someone dah ada target, pasti dia akan usaha untuk capai target tu. Allah sayang orang yg selalu berusaha untuk kebaikan.  Tapi takperlu la rasanya kita sbg Muslim ikut sambut NewYear kann. 

Okay la. bila tanya pasal azam pasti ada orang akan cakap "harap tahun ni lebih baik dari tahun lepas". Majority semua akan harap hal yang sama kan.. Tapi lebih baik ataw tak tu depends pada diri kita sendiri. Kita sepatutnya kena ada effort untuk ubah diri kita ke arah yg lebih baik. Nak berubah tu senang, tp nak kekalkan perubahan ataw untuk istiqomah tu agak mencabar. Semangat kita ni akan ada turun naik, kadang kadang kita bersemangat nak jadi lebih baik pada hari sebelomnya, tp kadang kadang akan jadi sebaliknya. Bila jadi keadaan macam ni, motivated diri. Apa yg kita harapkan sebenarnya? Apa niat kita yg utama?. Kena selalu bagi motivasi kat diri. Aku pown manusia biasa gak. Perasaan happy, sedih, stress, tension semo tu aku takkan bole lari kan.. Tambah tambah tanggungjawab as student. Jadi aku sangat sangat perlukan orang sekeliling aku yg selalu bagi support kat aku tak kira la waktu aku okay ataw down.  Aku suka ayat ayat ataw kata kata yg bagi aku semangat, sbb tu kalau rasa down, aku suka baca kata-kata mcm tu, takpown aku akan ingat balik, family, ataw kawan kawan yg nasihat aku. Kadang kadang kita takperlu orang dengar cerita kita, kita hanya perlu duduk sorang sorang, muhasabah diri. InsyaAllah, dgn cara ni kita akan lebih kuat untuk hadapi segala ujian, cabaran yg akan datang. Ingat selalu dalam hati "Allah kan ada" dan Allah pernah berfirman :

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (QS. Al Baqarah 286)

Janji Allah itu pasti kan =)

Kalo nak flashback balik moment moment 2013. Rasanya tak banyak sangat aku nangis kot.Hehe. Result aku Alhamdulillah, okay, kesihatan aku still okay. Hehe. Family, kawan kawan, semuanya dalam keadaan baik, sihat. Alhamdulillah. Cuma satu ja, seorang kawan penah pesan kat aku masa result spm aku baru keluar dulu. He says " Buat keputusan elok elok untuk masa depan" . Yup, sampai sekarang dan sampai bila bila aku akan ingat pesanan ni. Aku akan buktikan kat dia, aku dah buat keputusan yg terbaik. InsyaAllah.

So, untuk tahun 2014 ni mudah mudahan aku mampu untuk hadapi segalannya.
Azam aku ? Hmm, biarlah aku ja tahu, apa yang aku mahu, Hahaha.


Doakan aku ya dapat hadapi sem4 ni dgn baik ya.
Assalamuaalaikum. Terima kasih =)



No comments:

Post a Comment