Monday 5 August 2013

Tutorial Balut Ketupat =)

Assalamuaalaikum.

Haaaa..sepanjang cuti ni kerja aku update blog jaaa.. hahaha..
Okayy ! takk takk ! banyak lagi keja aku menanti, banyak lagi test menanti selepas cuti nii.
haa.. ambikk, ney senarai kerja aku untuk cuti ni.. banyak kann ? hmmm :( cuti mcm xcuti kann... 


Untuk 15min, kita lupakan dulu pasal kerja yg berlambak-lambak tu ehh.. hahaha. tadi aku baru ja abeh balut ketupat, banyak wehh.. 4kilo pulut, dalam 262 bijik ketupat gak la td.. Mak buat tempahan ketupat, sbb tu yg banyak sangat tue, sampai xcukup tangan. nasib baik kak aku dgn aku reti jugak balut, so bole la tolong-tolong sikit kan, setengah orang xpandai balut.. xsusah pown kalo ampa nak taw. ketupat ni ada 2 jenis balutan taw.. 
"jantan" dan "betina". kita bole beza jenis ketupat kalo tengok cara balut. tapi untuk balut ketupat, orang nak balutan "jantan". dulu aku terpikir gakk, apa beza kedua-dua tu, bila aku buat, then baru aku taw, banyak bezanya. For those yg xtaw balut, meh sini tengok tutorial nak balut ketupat daun palas :-

Taraaaa ! macam ini lahh kalo ampa nak balut ketupat, xsusah pown. tapi kalau nak lebih senang lagi kan, selepas ampa tanak pulut tue, bila pulut tu dah separuh masakk.. biar lama sikit atas dapur tu, biar pulut tu jd keras so, senang lahh sikit ampa nak masukkan dalam daun palas tue.. Tapi bole ja kalau ampa nak terus balut selepas dah siap tanak pulut tue, tapi panas sikit laa then mcm leceh sikit la kalau mcm tu, tp aku prefer biar pulut tu keras sedikit then baru ampa start balut. Pastikan selepas balut tu, ketiga-tiga bucu daun tue kemas and xterbuka sbb kalau terbuka nanti bila nak rebus, air akan masuk then pulut akan jd lembikk.
Okay lahh ! ini saja tutorial untuk balut ketupat .
SELAMAT MENCUBA !

p/s: dah 28 hari puasa . sekejap sangat kann :)
Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin
Maafkan kalau ada terkasar bahasa disetiap coretan aku ini. Ahakksss :P
Bubyeee . Assalamuaalaikum.
Doakan aku :)








No comments:

Post a Comment